Filmrecension: Män som hatar kvinnor

Titel: Män som hatar kvinnor
Genre: Thriller
Skådespelare: Michael Nyqvist, Sven-Bertil Taube, Peter Haber, Lena Endre, Ingvar Hirdwall m.fl.
Releaseår: 2009
Speltid: 2h 32min

Nej, jag läste aldrig boken. Sandra gjorde det, och bad mig att läsa den innan den kom på bio. Nu blev det i och för sig ganska stressigt, och jag som många andra har svårt att dedikera tid åt att läsa böcker. Jag kunde visserligen ha skaffat mig ljudboken, lagt den i mobilen och spelat den via FM-sändare i bilen från och till jobbet, men det gjorde jag inte. Eller jo, men den ville inte spelas i rätt ordning, då den var dåligt rippad, så jag lade ner projektet.

Filmen handlar om journalisten Mikael Blomkvist (Nyqvist) som fälls för bland annat förtal, och döms till tre månaders fängelse, då han rotat i en finanshajs affärer. Innan han åker in blir han dock kontaktad av en gammal man, Henrik Vanger (Taube) som fortfarande inte löst gåtan om sin brorsdotter, som för mer än 40 år sedan spårlöst försvunnit. Vi kastas in i en deckargåta av rang, där den inåtvända och själsligt ärrade Lisbeth Salander (Rapace) blir Blomkvists värdefullaste hjälpreda i sökandet efter den då 16-åriga flickan. De båda nästlar sig in i föråldrade händelser inom den gamla och framgångsrika företagarsläkten Vanger, där mer än en hemlighet ligger dold under ytan.

Självklart finns det en hel del förväntningar på årets hittills mest hypade film, men det tycker jag att den tacklar mycket bra. Jag känner mig inte besviken över att inte ha läst boken först, även trots att det visar sig att en del saker är ändrade från bokens handling. Jag uppskattar skådespelarinsatserna, speciellt från Noomi Rapace som jag för övrigt inte sett eller egentligen hört talas om förut. Annat än som Ola Rapaces fru då förstås. Jag säger som Sandra, den bör ses på bio, om du inte har ett förbrannat nice hembiosystem.

Några manusmissar drar ner betyget till en åtta, dock stark. Kandiderar till årets bästa film, redan i april.

Betyg: 8/10