Filmrecension: Se7en



Titel:
Se7en
Genre: Brott/Mysterie/Thriller
Skådespelare: Brad Pitt, Morgan Freeman, Gwyneth Paltrow, Kevin Spacey m.fl.
Releaseår: 1995
Speltid: 2h 7min
Källa: http://www.imdb.com/title/tt0114369/

Kort, filmen handlar om den nyförflyttade och relativt gröna kommisarien David Mills (Pitt) och hans partner, den betydligt mer erfarne William Sommerset (Freeman). Tillsammans tar de sig an ett spektakulärt och vidrigt fall, där en mördare kallblodigt använder de sju dödssynderna som "tema" för sina dåd. Hur de än arbetar lyckas de inte komma mördaren tillräckligt nära för att fånga honom, speciellt inte i tid innan han mördar igen. Filmen utspelas i ett högt tempo, och avslutas på ett minst sagt nagelbitande och brutalt sätt.

Jag satt verkligen klistrad genom hela filmen. Det är inte sällsynt, men heller inte vanligt, speciellt inte hemma med vår 24-tumstv och halvkassa mörkläggning mitt på ljusan dagen. Nästan att slösa bort en sådan toppfilm genom att titta på den med de förutsättningarna, men men. Filmen har allt en toppthriller skall ha; bra skådespeleri, smart story, oväntade vändningar och högt tempo. Jag har ofta fått höra "va, har du inte sett den?!" när Se7en diskuteras, och nu förstår jag varför, och kommer att stämma in med dem nästa gång någon säger att de inte sett den. Den bör ses, och då koncentrerat och i en följd.

Betyg: 10/10

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0