Bokrecension: Änglar och Demoner

Titel:
Änglar och Demoner
Författare: Dan Brown
Utgivningsår: 2005
Antal sidor: 415

Robert Langdon, som vi alla känner efter att ha läst och/eller sett DaVinic-koden kastas rakt in i en mordgåta i Schweitz, på det välkända forskarcentret CERN. Sättet den nyligen mördade fysikern märkts på är det som får chefen för CERN att tillkalla Langdons expertis - han är brännmärkt med symbolen av ett urgammalt utdött brödraskap. En historisk och religionsmässig resa tar sin början, och mycket kommer att hända under de närmaste dygnen. Något Langdon aldrig kunnat drömma om. Till sin hjälp får han dottern till den mördade vetenskapsmannen - Vittoria Vetra, som också hon är vetenskapsman. Tillsammans med sin far jobbade hon kanske på anledningen till att han dog, och blir därmed en viktig pusselbit i lösningen..

Jag var helt tagen av DaVinci-kodens snabba tempo och häpnadsväckande detaljrikedom. Det känns ofattbart att Dan Brown hittat på det mesta själv, med den fakta han samlat ihop. I Änglar och Demoner är det ännu extremare. Historiska inslag, heliga miljöer och naturvetenskap och religion blandas om vartannat i en helt sjuk mix. Jag är dock frälst av det. Jag gillar verkligen både naturvetenskap och fysik, såsom världens uppkomst och dylikt, och det är bland annat det boken handlar om. Det känns som att Dan Browns "teorier", om man nu får lov att kalla dem det, kan vara sanna, då de är så välgjorda.

Ska man försöka kritisera Änglar och Demoner, så är det nog att väl mycket otroligheter utspelar sig, och allt lyckas på något sätt gå vägen för herr Langdon. Lite som för Bond, eller Indiana Jones. Lite väl Hollywood på något sätt, om ni förstår vad jag är ute efter. Det känns som att sannolikheten för att allt skulle klaffa så i verkligheten är 0,0005% även om man fick 100 försök.

Jag måste dock ge mina varmaste rekommendationer att läsa boken. Helst innan du ser filmen, om du nu inte redan sett den. Jag har inte sett den, men det lär inte dröja länge tills jag gör det. Tyvärr har den slutat gå på bio, annat än i Stockholm (där den nog kan räkna sina dagar på två-tre händer) så jag ska försöka se den i full-hd på en bra tv åtminstone. Betyget är skyhögt, men det får den tack vare alla fantastiska detaljer, och hur man gång på gång skapar sina egna teorier om hur allt ligger till, men har fel gång på gång. Att bli "outsmarted" av författaren är det bästa jag vet när jag läser deckare.

Betyg: 9/10