Bokrecension: Snömannen



Titel:
Snömannen
Författare: Jo Nesbø
Utgivningsår: 2008
Antal sidor: 473
Källa: http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9164202704

Den första snön faller, som så många gånger förr. Denna gång är dock annorlunda. En liten pojke ser plötsligt att det står en snögubbe utanför hans fönster. Varför står den där,  vem har gjort den, och varför ser den så ondskefull ut? Nästa morgon när han vaknar är hans mamma borta, och nu ser han det. Snögubben har mammas halsduk.

Harry Hole på Oslopolisen får ett anonymt brev undertecknat Snömannen, som med sitt innehåll visar att denne någon har ögonen på honom, och hans förflutna som seriemördarjägare. Är detta ett tecken på att Snömannen försöker locka med sig kommisarie Hole i sin sjuka lek, eller är brevet bara en bluff? Ju mer tiden går, börjar fler och fler kvinnor försvinna i Oslo med omnejd. Något verkar de ha gemensamt. De är alla gifta fruar med barn. Frågan är, är det en slump att där står en elakt leende snögubbe vid varje mordplats?

Jag kan börja med att säga att denna bok är väldigt udda på många sätt. Det låter kanske negativt, men det är inte det jag menar med udda. Den skiljer sig bara så mycket i både stil och story mot andra kriminalromaner. Det är Många personer och namn i boken, så det gäller att hålla alla på minnet, eller föra anteckningar. Man kastas från miljö till miljö, från person till person och man följer både Harry själv, hans kollegor och alla möjliga andra karaktärer och får uppleva händelseförloppet genom många olika synvinklar.

Handlingen är en aning flummig i början, innan man börjarse alla samband och förstå samma sak som kommisarie Hole själv förstår. Ibland tycker man sig ha en aning om hur allt ska sluta, men då kastas allt om tvärt, och blir helt annorlunda - något jag älskar, om det är välgjort, vilket det är i Snömannen.

Det bästa är ändå Nesbøs starka karaktärer. Efter denna, som är min första bok i Harry Hole-serien (som innehåller 5-6 böcker) ser jag ändå klart framför mig hur de skulle se ut på film, och kan nog välja passande svenska skådespelare. Då tycker jag man har lyckats som författare att ge sina karaktärer liv.

Jag kommer helt klart hålla ögonen på Jo Nesbø, som är Norges erkänt meste och bäste deckarförfattare genom tiderna.

Betyg: 8/10

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0