Mysig bakissöndag med familjen Andersson

Igår var det full rulle, först och främst med Amelies studentfirande, och Theresas inflyttningsfest. Båda mycket trevliga! Det rann ned ett par kalla, och det var med tacksamhet vi hämtades av Sandras föräldrar Ture och Lena en bit in på lördagsnatten. Vi hade sedan innan bestämt att vi skulle sova över hos dem, och spendera söndagen ihop.

Vi började med att sova ut. Så välbehövligt! Inte för att jag var speciellt bakfull, inte alls, men hur skönt är det inte dagen efter, att få sova ut rejält? Dagen började sedan i sakta mak, samlade i soffan med lite tv-tittande och frukost. Efter ett litet tag kom vi överens om att det vore skönt att komma ut i friska luften ett tag, så vi bestämde oss för att ta oss till Bälgvikssjön. Inte helt otippat tog jag med mig fiskegrejerna, som av en slump låg kvar i bilen sedan fredagen. En liten gädda, samt två abborrar, varav en i matstorlek fastnade på mina krokar under den kanske två timmar långa turen, innan det var dags för lunch. Sandra och Lena lagade en god potatisgratäng med stekt skinka och senapssås och sallad. Gott!

Efter maten såg vi Söderling förlora finalen i franska öppna. Ingen högoddsare dock, så ingen större besvikelse heller. Att han tog sig till final är bragdartat nog.

Snart började det rycka ytterligare i fisketarmen, och när den hittills ganska molniga söndagen började bli en desto soligare försommarkväll, kunde vi inte sitta inne. Vi packade lite fika och annat, och begav oss till natursköna Sandvik.



Jag började förstås fiska så snart vi kommit fram till den lilla udden. Det var dock svårfiskat, då det var galet grunt hela vägen, och det var oundvikligt att inte fastna i allt gräs. Som tur var fanns det dock en stor båtbrygga som möjliggjorde ett möte med djupare vatten. Jag skuttade glatt och förväntansfullt dit.



När jag konstaterat att det var tämligen ohungrigt under ytan insåg jag att jag var fikasugen. Det nedpackade fikat blev snabbt uppackat, och vi satte oss på en bänk vid vattenkanten. Sandra hade ont i halsen, och valde att inte äta några kex, så hon struttade runt lite med kameran, och sköt ett par fina rutor istället.

Efter fikat greppade jag spöt igen, nu skulle jag ha fisk! Jag gick ut på bryggan igen och började kasta flitigt. Samtidigt som familjen Andersson konstaterade att det började bli dags att dra oss hemåt fick jag ett hugg! En gädda något större än den jag fick upp tidigare idag uppenbarade sig. Efter en något omständig landning hade jag ett stadigt grepp i käken på gäddan, vars vikt jag uppskattar till ett kilo plus minus ett hekto.



Det visade sig att Lena och Ture gärna ville ha gädda på matbordet, så det blev till att bonka den snabbt och skicka ner den i en påse. Efter kladdet ville Sandra fiska med mitt spö. Detta blev nog hennes andra möte med ett haspelspö. Sist, för kanske fyra år sedan resulterade det i gädda i storlek liknande den ovan.



Sandra fattade snabbt tycke för att kasta med mitt spö, och snart var suget efter hemgång lite mindre. Hon kastade och kastade, och hittade snart en teknik som gjorde att den lilla jiggen hamnade där hon ville ha den. Trots att vi alla ville att hon också skulle få fisk, tickade klockan på och vi blev tvungna att lämna Sandvik för den här gången. Det är definitivt inte vårt sista besök där dock.

Jag avslutade kvällen med ett stämningsfoto.



Mer detaljerat kring själva fisket finns att läsa i min fiskedagbok:
http://sportfiskeforum.se/viewtopic.php?t=17115

Kommentarer
Postat av: Theresa

Tack för att ni kom! =)

Men jag undrar när jag får se lite av bilden? ja-a jag vet, är förbannat nyfiken =P. Hoppas de inte hamnar på FB innan bara rädd =)

2009-06-08 @ 17:03:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0