Fika & Fiske vid Skillingeudd

Igår tog vi en tur ner till Skillingeudd, Mälaren, som ett break i allt renoveringsarbete med nya lägenheten. Vi köpte med oss fika och annat gott, och jag tog med mig ett spö och draglådan. Tanken var att testa mina nya drag, eller främst Storm Wildeye Naturistics-jiggarna.

Vi fikade och hade det bra, och så snart jag ätit mina kex och druckit min portello greppade jag spöt och riggade en Wildeye på spöt. Första kastet får jag ett våldsamt hugg nära bryggan. Det rusar i den allt för löst ställda bromsen, och jag får börja arbeta. Ganska snart ser vi fisken för första gången. Vad är det för något?! Det är ingen gädda, det är tydligt. Är det en gös? Nej.... det är en asp. Självklart hade jag ingen håv med mig, då jag faktiskt inte trodde på hugg, så jag blev tvungen att ta upp den med händerna från några stenar. Mina förhoppningar var självklart att bara kunna kroka loss den och släppa den igen, men så snart jag fick upp den såg jag att trekroken satt både i den nedersta gälbågen närmast magen, och i själva nacken. Den stora enkelkroken satt också fast i gommen, eller vad man ska säga. Det var kört. Tyvärr blev jag tvungen att döda denna fina asp, vilket såklart känns tråkigt och moraliskt fel iom att den fortfarande är fredad en vecka till, utöver det solklara faktum att aspar kanske aldrig bör plockas upp. Till vilken nytta liksom?

Vikt: 3389g
Längd: 76cm


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0