Bok- och filmrecension: Låt Den Rätte Komma In

Antal sidor: 415

Titel: Låt Den Rätte Komma In
Skådespelare: Kåre Hedebrant, Lina Leandersson, Per Ragnar m.fl.
Genre: Skräckdrama
Releaseår: 2008
Speltid: 1h 55min

Igår läste jag ut boken "Låt Den Rätte Komma In" av John Ajvide Lindqvist. Idag såg jag filmen, som jag redan från bokens första kapitlet såg fram emot att se. Jag vet, speciellt i efterhand, att jag egentligen hade velat se filmen antingen på bio eller på en bra hembioanläggning, men jag orkar inte klandra mig för att jag tittade på den på datorn i dagsljus.

En kväll i Stockholmsförorten Vällingby, luras en trettonårig pojke in i skogen av en man. Mannen söver pojken med halotan, och hissar sedan upp honom i ett träd med hjälp av ett rep och en vinsch. Han skär av pojkens hals, och tappar honom snabbt på blod. Mordet kommer att sätta skräck i den novemberkalla huvudstaden, som nu undrar vad det är för slags psykopat som går lös.

Oskar är tolv och bor i en närliggande förort, Blackeberg, under tidigt 1980-tal. Han lever ett förtryckt och olyckligt liv. I skolan har nämligen problembarnen valt ut honom till förste, och till synes ende mobboffer. Han har aldrig vågat slå tillbaka, utan gör sitt bästa för att tänka bort allt våld han får utstå, både psykiskt och fysiskt. Väl hemma i säkerhet planerar Oskar att en dag våga ge tillbaka, men tankarna är långt ifrån att bli verklighet, så det är trädet på gården som istället för Jonny (Conny i filmen) och hans medhjälpare får knivhugg efter knivhugg i sig.

Då står hon där, på gårdens klätterställning. Eli - en tjej i Oskars ålder. Han märker direkt att hon inte är som alla andra, då hon luktar väldigt konstigt, och pratar mer som de vuxna än honom. De ses ute på gården kväll efter kväll och börjar komma varann närmre för varje gång. Oskar har inga andra vänner, så han uppskattar hennes närvaro mycket, även trots att hon inte är som honom.

Jag tänker inte recensera filmen mer än så, då jag önskar alla som tänker läsa boken eller se filmen, all spänning själva. Det finns inget värre än när man spoilar ett bra verk i förväg.

Låt Den Rätte Komma In var en sån bok som bara blir bättre och bättre ju längre man läser. Lässtunderna blir allt längre ju längre in i boken man kommer. Den är inte skriven så som amerikanska (och ibland svenska med för den delen) böcker kan vara ibland, som t.ex. Dan Brown-serien (DaVinci-koden m.fl.) där varje kapitel slutar olidligt spännande, utan här handlingen mer kommer krypandes. I början visste jag egentligen inget om varken boken eller filmen, mer än att det är en svensk vampyrfilm. Med bara det i bagaget plockade jag boken ur en pocketrea i Västervik i somras under min och Sandras semester där. Började läsa den för någon vecka sedan, under min sjukvecka.

Boken är skriven med ett bra språk. Jag tycker även om att det är väldigt lätt att särskilja dialog och tal med berättandet. Den är dock tryckt med väldigt liten text, åtminstone i pocketutgåvan. Det gör att det är lite svårt att läsa den om man är trött, vilket jag tyvärr ofta är när jag läser innan jag ska sova. Det kanske dock är lika bra, då märker man när det är dags att lägga ner den och sova istället.

I filmen står Tomas Alfredson bakom regin, som bland annat gjort Fyra Nyanser Av Brunt med Killinggänget. Jag har idag läst några recensioner av filmatiseringen av Låt Den Rätte Komma In, och håller med om att han bantat bort lite väl mycket av handlingen i boken när den översatts till film. Några karaktärer finns inte med alls i filmen, och vissas roll har minskats kraftigt. I stort sett varje scen är ändrad på något mer eller mindre viktigt sätt, vilket jag som nyss läst boken kan störa mig på, beroende på vilken version jag själv föredragit. 20-25 minuter extra detaljer, och lite mindre förändringar från originalhandlingen hade höjt mitt helhetsbetyg. Jag skall dock ge Alfredson credits för att ha valt att filma vissa scener så som han gjorde, det trodde jag nämligen skulle bli svårt att återge bra i film när jag läste dem i boken.

Om man ska analysera skådespelarinsatserna tycker jag faktiskt att det brister här och där. Det känns tyvärr att det är film. Då menar jag att man kan se och höra att skådespelarna inte är speciellt erfarna. Det är lite "läsa från ett papper" i vissa dialoger. Jag värdesätter trovärdighet i reaktioner, uttal, ansiktsuttryck och rörelser, och det är där det brister ibland. Det förmedlas helt enkelt inte lika mycket rädsla, kärlek, frustration, sorg och så vidare, som jag skulle kunna önska. Trots det är Låt Den Rätte Komma In en film som kultursverige skall vara stolt över, och en film som jag gärna ser igen när tillfälle ges.

Som ni kanske märker föredrar jag boken, och det avspeglas i betygen. Jag rekommenderar dock både boken och filmen varmt för er som funderar på att läsa eller se den.

Betyg boken: 8/10
Betyg filmen: 6/10