"Band of brothers"

Idag gjorde jag något utöver det vanliga. Jag ska berätta från början.

Jag har sökt en tjänst som deltidsbrandman på räddningstjänsten i Kungsör. Tjänsten går ut på att man en vecka i månaden har en jourdosa med sig var man än är. Om det går ett larm, och man behöver rycka in, så piper dosan och berättar vilken sorts larm det är. Då måste man infinna sig på stationen inom fem minuter, oavsett tidpunkt eller veckodag. Eftersom vår nya lägenhet bara ligger 250m~ från brandstationen såg jag det som en ypperlig möjlighet till ett extrajobb, ett givande sådant dessutom, så jag sökte.

Idag fick jag komma på första testet - bandet. Iklädd full brandmannamundering (med 25kg tunga tuber på ryggen) ska man gå på ett löpband i 8 graders lutning i en bestämd hastighet i sex minuter. Det hela inleds med två minuters uppvärmning och en minuts nedvarvning. Jag kan säga att det var jobbigt, men jag klarade det! Så nu är jag alltså vidare i uttagningen. Nästa vecka kommer jag att bli kallad igen, tillsammans med de som klarade (tror ingen annan gallring skett förutom testet), för ytterligare intervju. Senare väntar fler fysiska och psykiska tester som att klara av höga höjder, simma under vatten och rädda en person som drunknar, men även tala inför grupp och några matematik/svenska/engelskatester.

Jag håller tummarna hårt för att jag får jobbet. Mina jobbarkompisar Jonny och Jimmy jobbar redan som deltidsbrandmän, och de trivs med jobbet. Det gör det hela ännu roligare!


Kommentarer
Postat av: thomas strindin

tufft hoppas det går bra hela vägen för dig !

2009-04-28 @ 22:42:17
Postat av: Theresa

Va roligt att första testet gick bra! Håller tummarna!! =)

2009-04-29 @ 08:48:31
Postat av: Björn

Håller tummarna för dig, då får du min fasters man som chef :)



Måste ha missat att du ska flytta till Kungsör.

2009-04-30 @ 08:30:08
URL: http://bjornwestergren.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0