Brandmanstest

Idag var jag på det slutgiltiga (tror jag?) testet för att bli antagen till tjänsten som deltidsbrandman. Såhär såg testet ut:

På brandstationen i Köping:


1: Test av höjdrädsla. Klättra upp för en 20m+ hög skylift i ~70 graders lutning, och sedan ner, och sedan upp igen. Detta i full mundering, såklart. Väl uppe i korgen ska man dra upp en 20 kilo tung dunk i ett 1cm tjockt tygrep hela vägen, och sedan hissa ned den. Detta med armarna. Sedan klättra ned. Den här övningen gick bra för mig. Jag tyckte dock det kändes som att jag klättrade upp, och främst ned, långsammare än de som gjorde testet innan mig, men jag tror det bara var inbillning. De andra tyckte inte jag var långsam. Själva uppdragandet av dunken var ett problem för många, men det lyckades jag med relativt felfritt och snabbt. Skaplig utsikt från 25m vill jag lova.

2: Kondition/mjölksyretest. Fortfarande fullt påklädd, fast denna gång med syrgastuber på ryggen och mask för ansiktet, skall man gå upp och ned för åtta trappor i ett mycket smalt trapphus två gånger. Man skulle dessutom bära en slang med sig som vägde runt 20kg. Den fick man bära hur man ville, de flesta bar den i en hand och bytte hand då och då. Denna övning hade nog ingen något större problem med, förutom Andreas, en av de sökande Kungsörsborna, då hans mask slutade ge honom syre vid ett tillfälle. Det är bra.

Fika och lite rast

Köpings badhus:


3: Simsnabbhet. Frisim 400m på under 12 minuter. Här fick man alltså simma hur man ville, huvudsaken var att man höll tiden. Jag startade ganska hårt, och kände redan fjärde längden av sexton hur jag var trött och började flåsa. Låg dock först eller tvåa, så jag saktade ned tempot en aning. Körde lite ryggsim som omväxling. I mål kom jag som trea, på 10min15s. Ingen topptid direkt, men det var ju ändå med god marginal för tidslimiten. Skönt!

4: Livräddning. Simma 50 meter frisim, dyk sedan ned på det djupa och rädda en stackars drunknande docka från den 4m djupa delen av bassängen. Rädda sedan dockan tillbaks till startposition, och kasta upp honom på kanten av bassängen. Dockan var gjord av någon tungplast, och fylldes sedan med vatten så den sjönk. Jag var skitnervös att det skulle sprängas i mina öron när jag dök ned, men det visade sig lugnt. Det krävdes bara 2-3 simtag för att nå dockan, och vid det laget hade inget tryck börjat kännas. Kanske hjälpte adrenalinet också. Simningen tillbaka med dockan var inga problem.

5: Simning under vatten plus dyk. Här skulle man simma en halv längd, alltså 12,5m, och sedan ned på tre meters djup och hämta en ring på botten. Detta utan att ta luft emellan. Sedan upp och visa ringen, släppa den igen, ta luft, och simma tillbaka under vattnet till startläget. Även här var jag grymt osäker för hur det skulle gå. Det var självklart när jag startade att hetsig simstil inte skulle hålla. Under ytan vill man förbruka så lite syre man kan, men ändå komma framåt, så jag körde på stora lugna simtag. Det var knapert med syre, men det gick. Nio av de tolv som var där misslyckades att simma halva längden och hämta ringen utan att gå upp för att ta luft.

Nu var testet klart, och man fick dra en lättnadens suck och gå för att duscha. På vägen ut såg jag skylten TURKBAD på en dörr, vilket jag fann väldigt lustigt. Senare fick jag veta att det är någon speciell badkultur, kanske med iskallt vatten och het bastu i en nära combo. Kändes fortfarande lustigt. På vägen ut fick jag ett problem - ingen handduk att duscha med. Jag löste det genom att charma tjejen i kassan, så jag fick "hyra" en gratis :) Efter att jag varit hem och hämtat kameran och putsat till min alldeles för rufsiga kalufs åkte jag tillbaka till Köping för att fotografera Jennifer och hennes kompisar, då de skulle ha sin studentbal idag. Gick bra, hoppas fotona ser bra ut i datorn också när det är redigeringsdags!

Kvällen avslutades renovering i lägenheten, god mat på nya balkongen, och ännu senare, typ nu, Eurovision Song Contest-finalen! Jag tror Norge vinner.


Kommentarer
Postat av: Christian *tintin* Johansson

Tjenare!

Färgen på min Zalt heter "72 - Öringen"

Det var en 14cm 'svävande'



Kompisens var en gul/orange 19cm flytande.



Skitfiske

/Christian

2009-05-18 @ 15:04:35
URL: http://esoxluciusdegothia.blogg.se/
Postat av: Camilla

Tjenare Herman! Hittade hit via stalkersidan nummer 1: facebook ;p Kul att du söker som deltidsbrandman! Verkar ju se ljust ut för dig! :) min låtsaspappa stig jobbar ju också där så ni kanske blir arbetskamrater, who knows? allt bra annars? :)



Kram Camilla

2009-05-24 @ 15:18:55
URL: http://millsie.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0