Filmrecension: Big Fish



Titel:
  Big Fish
Genre: Drama/Fantasy/Komedi/Äventyr
Skådespelare: Billy Crudrup, Steve Buscemi, Ewan McGregor, Danny DeVito m.fl.
Releaseår: 2003
Speltid: 2h 5min
Källa: http://www.imdb.com/title/tt0319061/

Jag fick rekommendationen om bland annat Big Fish från min kompis Jocke Schön. Han har alltid haft en speciell entusiasm och känsla för bra film, så jag gav den en chans.

I filmen följer vi William Bloom (Crudrup), då han återkommit till sitt barnahem i ett försök att lära känna sin döende far Edward (Finney). De har inte haft någon kontakt under de närmaste tio åren, efter ett gräl om faderns överdrivna skryt och myt om sitt förflutna liv. Will tröttnade på att aldrig få höra något om vem fadern egentligen var, innanför alla uppmålade och ofta överdrivna historier. Det är Edwards återberättade liv vi får följa, blandat med nutidens verklighet och relationen mellan far och son.

Filmens tjusning ligger i de fantastiska scenerna, filmningen och skådespeleriet som håller hög klass filmen igenom, då kanske främst McGregor som den unge Edward. Tim Burton har visat sig vara en mästare på att skapa stämning och mystik i sina sagor, såsom Edward Scissorhands och Charlie and the Chocolate Factory, och man blir inte besviken i Big Fish heller. Jag personligen träffas inte extremt mycket av det sagolikt vackra, då det inte är ett attribut som tilltalar mig mer än en aning. För mig blir Big Fish udda, även om det inte är så negativt som det låter. Den var dock tillräckligt spännande och tilltalande att jag ville titta vidare efter att ha sett drygt halva igår, och det är jag glad att jag gjorde.

Betyg: 4/10

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0