Filmrecension: Marley & Jag



Titel:
Marley & Jag (Marley & Me)
Genre: Komedi/Drama/Familj/Kärlek
Skådespelare: Owen Wilson, Jennifer Aniston m.fl.
Releaseår: 2009 (2008)
Speltid: 2h

Källa: http://www.imdb.com/title/tt0822832/

Filmen är precis som man utan större ansträngning förstår en "puttinutt"-film utan dess like. Inget ont om det, om nu gillar sånt. Jag menar, hundvalp? Finns det något som drar fler "naaaaaaaaw" än hundvalpar? Filmen handlar om paret Grogan, som består av John (Wilson), en framgångsrik och ödmjuk reporter som snart blir kåsör på den lokala tidningen. I sin spalt skriver han om allt möjligt som händer både i hans eget liv och andras. För att underhålla sin sambo, Jenny (Aniston), skaffar han en hundvalp som han döper till Marley då hunden tycks gilla Bob Marley under resan hem från kenneln han föddes på.

Ganska snart visar det sig att Marley är allt annat än lättskött. Han biter sönder soffor, äter upp smycken och är en allmän pain-in-the-ass 24/7. I filmen får vi följa parets familjeliv, och allt vad det innebär, på gott och ont. Snart blir det tillökning i familjen, lagom till att John får jobberbjudande på en stor och välkänd tidning.

Det positiva med den här filmen är att den sticker ut lite från normen när det gäller dessa "puttinutt"-filmer. Den har nämligen allvarliga, och tidvis sorgliga inslag, vilket höjer det totala betyget avsevärt. För er som sett Click med Adam Sandler, vet vad jag menar. En komedi, som gränsar till mesig, tar vändning och blir seriös och nästintill gripande.

För mig var Marley & Me ingen film som lämnade djupa intryck, men jag ångrar absolut inte att jag gav den två timmar av mitt liv. En bra film att krypa upp i soffan till, om man inte är på humör för tunga draman eller nagelbitarthrillers. En film att äta, och kanske somna till.

Betyg: 5/10

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0