Filmrecension: The Life of David Gale



Titel:
The Life of David Gale
Skådespelare: Kevin Spacey, Kate Winslet, Laura Linney m.fl.
Genre: Drama/Brott
Releaseår: 2003
Speltid: 2h10min
Källa: http://www.imdb.com/title/tt0289992/

David Gale (Spacey) är universitetsprofessor som på fritiden är en av de främsta aktivisterna mot dödsstraff. Filmen tar sin början fyra dagar innan Gales egen avrättning. Detta för våldtäkt och mord. Med endast tre dagar kvar att leva, kontaktar Gale en journalist och skribent, Bitsey Bloom (Winslet). För henne berättar sin historia, och varför han är oskyldigt dömd. Allt i hopp om att hon skall kunna dra i rätt trådar för att förstå, och bevisa hans oskuld. Först tror Bloom att han är en kallblodig mördare och våldtäktsman, men ju mer hon börjar fördjupa sig i fallet, med hjälp av inflikningar från Gale, inser hon att allt tyder på hans oskuld. Frågan är bara om hon hinner bevisa det i tid..

Det var inte idag jag såg denna film, men jag minns den som om det vore det. Den är både spännande och smart, annorlunda och intressant. För er som känner för att se en välgjord och mycket genomtänkt film med bra skådespel, se den. Jag tycker personligen att Kevin Spacey är ruggigt bra, vilket kanske höjer betyget för mig, men ändå.

Betyg: 7/10

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0