Filmrecension: Billy Elliot

Titel:
Billy Elliot
Genre: Komedi/Drama
Releaseår: 2000
Speltid: 1h50min

Billy Elliot är en typisk brittisk elvaåring. Han bor med sin far och sin bror i ett litet radhus i en arbetarförort någonstans i England. Hans mor dog för ett par år sedan, och sedan hennes bortgång har stämningen i familjen bara blivit sämre och sämre. Att gruvindustrin, där både hans far och bror jobbar, står och stampar i en tuff strejk gör inte saken bättre.

Billy boxas en gång i veckan, ett påhitt från hans fars sida. Han själv uppskattar det inte speciellt mycket, men kör på. En dag blir ortens balettklubb tvungen att använda boxningslokalen att dansa i, och detta drar till sig Billys uppmärksamhet. Han dras snabbt in i dansen, och uppskattar det snabbt. Lärarinnan ser talang i pojken, och börjar snart satsa på att få honom att bli duktig. En dag får Billy chansen att söka till en balett-akademi för unga talanger, men kanske sätter trycket och misstycket från familjen stopp? Filmen handlar om hur Billy står emot alla motgångar i hans väg att fullfölja det han helst av allt vill hålla på med, baletten, trots vad hans familj och hans omgivning tycker.

När jag läser på IMDB.com om filmen, innan vi tittade på den, kändes det som en "sådär" film. En film som slinker igenom rättså ostört, utan att göra alltför mycket väsen av sig. Jag blev dock endast positivt överraskad. Många smarta detaljer, bra foto, riktigt bra skådespelarinsatser från många av huduvrollsinnehavarna och en OK story gör att filmen blir bra. En fröjd för ögat åtminstone, riktigt välgjort. Det är den tidvis förutsägbara och lite grunda storyn som drar ned.

Betyg: 5/10