Fisketur till Udden, Hjälmaresund

Idag fick jag för mig att fiska lite, då jag som ni sett fått mersmak av den varan. Jag började dagen med att göra ett besök hos Görans Sportfiske, som flyttat till större lokaler. Tidigare höll han till på järntorget i Nyfors i en lokal som kanske var 30kvm eller så, proppad med fiskegrejer upp till taknocken. Nu har han en lokal på ungefär 400kvm ute längs Torshällavägen, vid Grevgott, eller vad den där godisbutiken heter.

Jag började med att släppa av Sandra på jobbet, då hon började 09.00. Sedan åkte jag hem och åt lite frukost, och packade ihop det jag behövde för att genomföra min lilla tripp. Jag hade varit ner i förrådet och rotat fram två rullar, ett spö och lite drag. Det fyllde tyvärr inte riktigt mina behov, så jag insåg snabbt att jag skulle bli tvungen att köpa lite hos Göran. Väl där, i hans stora och fina butik blev det ett drag, ett flöte, beteslås, en ask blysänken i olika storlekar, två 40grams päronblyn till bottenmete, en ask trekrok, en ask enkelkrok och en burk maggots till mörtmete. Därefter åkte jag raka spåret hem till morsan, där jag hämtade mina två metspön och en håv. På köpet fick jag en flaska Pepsi Max :)

Jag styrde bilen mot Hjälmaresund, till en plats som heter Udden. Det är en badplats med separat hundbad, och en liten småbåtshamn. Där har jag faktiskt fiskat en gång förut, och fått en fin abborre, så det var det bästa jag kunde komma på.
Jag riggade igång så fort jag kom ner till den lilla hamnen. Började med att meta lite mört. Tog inte lång tid innan jag hade några stycken, ganska stora mörtar. Jag knöt ihop ett flötestackel och ett bottenmetestackel och satte dem på varsitt spö. Krokade på en mört på varje och slängde ut. Eftersom jag bara hade två kastspön så blev det inget "aktivt" fiske när jag väl hade mörttacklena ute i sjön, utan det blev bara till att stå och sola och titta på flötet och spötoppen.

Efter kanske en och en halv timme utan hugg krokade jag av mörten på flötet och bytte till mitt nyinköpta drag istället. Fick dock inget där heller, inte ens en fisk efter. Trots att jag inte fick någon fisk idag så hade jag det bra. Fick rejält med sol på rygg/axlar (lite röd nu) och hade roligt med fisket trots det måttligt goda resultatet. En bra dag helt enkelt!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0